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màj : 07/10/2010
La Chartreuse avant 1353 | The Cloister before 1353
Peu après sa nomination comme cardinal en 1342, Etienne Aubert acquiert par échange une aire à battre appartenant à l’abbaye de Saint André, pour y construire son palais, à l’instar du pape Clément VI et de plusieurs autres cardinaux. Ce palais, de forme rectangulaire, occupait l’emplacement actuel du cloître Saint Jean. Elu pape en 1352, Etienne Aubert, devenu Innocent VI, acquiert plusieurs terres adjacentes, à l’est de son palais. Il y construit la chapelle Saint Jean Baptiste et une grande salle de consistoire, plus tard transformée en Tinel (réfectoire des moines), puis aujourd’hui en salle de spectacle. Entre le palais et la chapelle du consistoire sont construits les appartements du pape. La chapelle est décorée par l’artiste siennois Matteo Giovanetti, qui intervient aussi au palais d’Avignon. C’est dans la même période que sont creusés, au nord du palais, les caves dites du pape, tandis que l’entrée du palais et de ses dépendances s’installe au sud, dans le bâtiment dit plus tard « du procureur ».
HISTORY OF THE MONUMENT 1
before 1353 :
In 1084, the man who will become Saint Bruno retires with 6 companions to the Massif de la Grande Chartreuse. Together, away from the world, they will combine loneliness and community life, contemplation and the accomplishment of material tasks. It is a new form of monastic life coming into being. Its rules* will be set in 1127. The order of the Carthusian monks is born. From the very start, the community splits into two groups: the fathers live a life of prayers in their cells, whereas the brothers take the charge of the necessities of a domestic life. This will remain a characteristic of the order.
Other Carthusian Monasteries will also see the light; Valbonne, Bonpas …
We notice with no surprise that they are outside the walls. Villeneuve-lès-Avignon remains an exception due to its indivisible history from the papacy in Avignon.
Before 1353, La Chartreuse of Villeneuve les Avignon was not yet a monastery; it was a place inhabited by the Faith: cardinal Etienne Aubert’s palace, the residence of a great churchman.
In 1353, the owner of the premises becomes the Supreme Pontiff under the name of Innocent VI and donates all the buildings to the order of the Carthusian monks.
*Saint Bruno did not leave any written rule to the Brothers he led to the Désert de Chartreuse in 1084 but only two letters about the contemplative life of loneliness. Throughout two generations, the way of life which he initiated only sustains itself through custom and example. Around 1120, however, the need of a written rule became evident and Guigues, prior of the Carthusian monastery, put in writing his “Consuetudines Cartusiae” (Carthusian monk customs), adopted in 1128.
References:
Lettres des premiers chartreux, S. Bruno, Guigues, S. Anthelme, aux Sources Chrétiennes, Les Editions du Cerf.
Guigues 1er Le Chartreux, Coutumes de Chartreux, aux Sources Chrétiennes, Les Editions du Cerf.